måndag, november 14, 2005

Anna Cederlund - En sonett

En dikt jag burit med mig de senaste dryga 15 åren är följande sonett skriven av den tidigt (i tuberkolos) döda gotländskan Anna Cederlund (1884-1910). En poet såväl Ekelund som Bertil Malmberg skrivit varma ord om. För mig utgör denhär dikten en av mina starkaste läsupplevelser - en dikt om den obändiga livskraften! För en gångs skull känns ett heroiskt tonfall helt adekvat.


Skall nöjd jag se mitt öde tyst fullbordas,
förneka detta liv och stilla tro,
att vad som här så ofullgånget jordas
har flyttats att i evigheten gro?

Men tusens röster och mitt ärvda blod
i stormen viska tröst: "en allmakt god
din kropp skall krossa, för att själen må
ur jordens nöd hans himmel lycklig nå".

Res dig, min själ! Väx högre än din börda,
tag intet sömngift mot din vakna smärta,
och är du ock en livets narr, så bär det!

Bed ej om frid, men bed om styrka, hjärta!
och ängslas du inför det oerhörda,
så kasta skölden bort, men aldrig svärdet!


(Ur Anna Cederlund: Höst, 1910)

3 Comments:

Blogger Peter Björkman said...

Japp, kapitlet Poesi av en döende.
Kapitlet börjar:

"Någon gång på senhösten 1910 kom Vilhelm Ekelund upp på min skaldelya vid Tieckstrasse i Berlin och räckte mig ett litet dikthäfte, om vilken han nyss sänt in en artikel till tidningen Arbetet. Han recenserade nyutkommen litteratur på den tiden, och när han besökte mig hade han ofta med sig någon bok som han fått till anmälan och som han trodde jag kunde ha glädje av. /.../ För den här boken hade han djupaste sympati: det var vackert att se hans ansikte när det präglades av generös vänlighet."

Malmberg finner sedan att boken tjusar honom än mer på 50-talet än den gjort den gången 1910 då han läste Ekelunds exemplar.

Kunde inte låta bli att skriva detta om Anna C. som betytt oerhört mycket för mig. Det är ju inte mycket SÅ mycket skrivet om henne annars. (Systern - Eva Hedén - skrev en bok som delvis handlar om henne och Kerstin Berggren har skrivit en essä i boken Så nära varandra).

11:32 em  
Anonymous Anonym said...

Keep up the good work handicap horse race racing system Diazepam in the treatment of convulses Golf & mike thai 2t toyota http://www.internet-baccarat-0.info/Foot-bookmaker.html Acyclovir desk physician reference 20 http://www.lexus-3.info/site_www_aleitamento_org_br_clomid.html Ibm laptops to leveno professional skin care company newsletters Taking rolaids with adderall hotels basketball bets Cash crossing slots info oxycontin Spanishbasketball bets 2p 30a circuit breaker Low jack car alarm Saab 900 turbo

7:07 em  
Anonymous Anonym said...

Very cool design! Useful information. Go on! Vinagar diet pills http://www.chip-foose-cars.info/ford-fairlane-vin-codes.html

4:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home