torsdag, juni 28, 2007

EBFA - kampen går vidare

Kanske skulle skriva om nåt annat än The Only Ones nu. I tre månader har jag inte skrivit om annat, men det är gruppen värd (som har förföljt mig i 25 år och som inte släpper taget). The Only Ones är den enda rockgruppen värd namnet och nån tribut bör de få.

Nu återgår vi till poesi och politik. Borgarna har makten och de verkar inte vara mycket för uppsökande verksamhet och billig bokspridning. I alla fall inte om det kostar något. Nu har En bok för alla fått sina pengar indragna och kommer att lägga ner sin billighetspocketutgivning vid årsskiftet.

Men kampen går vidare. Börja gärna med att skriva under en protestlista som främst verkar ha cirkulerat i bibliotekariekretsar, men det hindrar inte att vi icke yrkesverksamma bibliotekarier tränger oss in i kören!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Med tanke på att TFBASA kunde ge ut billighetspocketar under en massa år utan stöd funderar man lite på vad EBFA-bossarna gjorde med alla miljonerna de fick i statliga bidrag. Vad jag tror är att de gled omkring i öppna bilar på Rivieran, solbrända med tårtor och skumpa i baksätena.

10:11 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, Britt Dahlström hade alltid en fin solbränna. Men, skämt åsido, det blir på riktigt svårare att för kommunerna att ha råd att t.ex. fixa barnboksgåvor till alla fyraåringar på dagis och liknande nu när billighetsutgivningen dras in! Det är trist.

Jag var inte överens med EBFA om allt och de förslag jag hade om poesiytgivning ratades. Det finns saker man kan kritisera med EFBAs organisation och jag har framfört min kritik gentemot EBFA. Men att lägga ner förlaget är inte lösningen. Jag är som för det mesta reformist.

Jag är kristisk mot skolans organisation i Sverige, men jag vill inte lägga ner den för det!

/Peter Björkman

8:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Om de vuxna i familjen köper massor med böcker och proppar huset med dem behövs inga barnboksgåvor från kommunbiblioteket för att barnen ska bli läsande barn. Helst ska förstås de vuxna läsa böckerna också. Men det viktigaste för att barn ska bli läsande barn (och sedan läsande vuxna) är enligt en nyligen genomförd undersökning just att de växer upp i ett hus fullt med böcker. Det spelar ingen större roll om detta är kvalitetslitteratur eller skräp litteratur heller. Således. Slopa bokgåvorna men uppmuntra istället alla föräldrar att åka till Lions, Myrorna, loppis eller någon annanstans och köpa en hel folkabuss full med gamla bestsellers från 70-talet för några enstaka lappar. Begränsa barnens tid vid datorspelen också.

1:47 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jopp, det OCKSÅ. Håller förstås med dig.

Jag älskar att botanisera på second hand. Men att få en ny fin barnbok av sin kommun är också helt rätt. En god sak förtar inte andra goda saker.

Och dessutom har EBFA lyckats göra kvalitetsfolkböcker i MÅNGA exemplar (med fet stor spridning), som aldrig små förlag som EFBASA eller eller(ströms) fixar.

1:42 em  
Anonymous Anonym said...

Har tyvärr en känsla av att många ebfa-böcker bara tryckts (i jätteupplagor) men aldrig lästs = slöseri med bidragspengar som kunde använts bättre för bok/litteraturspridning/lässtimulerande.
Jag tror att många tyvärr tänker: är det gratis eller för billigt/ser billigt ut måste det vara tråkigt/dåligt/propagandabetonat----därför tar jag det säkra före de osäkra och köper ett glansigt magasin istället
Då vet jag vad jag får=50% annonser för saker jag inte behöver och blaskiga reportage om resor och matlagning
Usch
Vart är världen på väg?
I rasande fart dessutom!

11:34 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, men nån reaktion på målgrupps och marknadstänkandet blir det så småningom. Nu utnyttjas marknadsföringen till max och folk köper billiga grejjer dyrt (böcker i jätteupplagor lanserade med event marketing och kändisfester) som aldrig förr, medan verklig kvalité ges bort gratis (hämtade 80 nya kulturstödsböcker gratis på Boxholms bibliotek häromdagen).

Nån gång genomskådar folk det där också, "bröd och skådespel". Inte lika lättgenomskådat som statlig propaganda eftersom det är mer förföriskt....

12:17 em  
Anonymous Anonym said...

Sextus Propertius Elegier.
Angår oss alla. Kanske det viktigaste av allt. Kanske till och med viktigare än T. S. Eliot. När ska vi stackars små idioter till människor börja fatta det?

9:32 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, Propertius är fin! Riktigt fin. Det är dessutom ett snyggt omslag på Natur och Kulturs utgåva.

Vi har en liten mingelfest med B-skådisar på café opera och drar dit veckopressen så får vi se om Propertius får ett lyft. Vore kanon om Propertis gick om Camilla Läckberg i försäljning och utlåning 2008!

7:11 em  
Anonymous Anonym said...

YES. Lets just do it!!! Sextus... nobody's sexier than Sextus.

8:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home