onsdag, november 23, 2005

En kajdikt av Lars Bäckström

Den mest bekanta dikten om kajor i Uppsala har Hildebrand skrivit i dikten Uppsala med slutraden "Ingenting. Ingenstans. Aldrig" (Nödvärn, 1933). En annan poet som behandlar Uppsalas kajor är Lars Bäckström i dikten Kajorna (Den som flyr det privata kan inte förstå det allmänna, 1971). För en tid sedan läste jag att man kommit på ett sätt att avlägsna kajorna ur innerstan, nåväl, vi får väl se om det lyckas.


Kajorna

Aldrig förstod jag skallet mot kajorna.
De är det mest levande med domkyrkan,
en bättre bild för det bestående
än den tunna silhuetten av slott och kyrktorn.
De sveper ner över kastanjerna vid ån
- en störtskur, en dusch av ungdom -,
svarta sambandsmän sänder de ut att beta
ända vid studenternas nya lokationer,

hänsynslöst hemma i den förspridda staden,
evinnerligt vitala genom alla generationsskiften
ännu på vår gungande lergrund,
ännu när allt rörs om och görs om!

6 Comments:

Blogger Peter Björkman said...

Jo, visst är det trist. Kajflockarna är ju ett kännemärke för Uppsala, en del av staden. Fattar inte varför de måste skrämmas bort - finns det några vettiga skäl bakom beslutet?

Bodde i stan i sex år och om det är något jag minns är det mina promenader i kvällningen, hem till Rackarberget igenom parken där biologiska museet låg (höll på att läggas ner dock). Jag och kajorna och mörkret. Förnimmelsen finns kvar rent fysiskt.

Trist att jag inte kan förunnas den starka upplevelsen nästa gång jag får tillfälle att vandra genom Uppsala i kvällningen....

8:43 em  
Blogger Peter Björkman said...

Oskar

Bodde i Uppsala hösten 1996 till våren 2002. Pluggade till gymnasielärare samt jobbade som detsamma.

När flyttade du till staden?

Tillbaks till kajorna:
Vilka var argumenten för att få bort kajorna? Vet du?

9:37 em  
Anonymous Anonym said...

Varje gång jag hör en kaja får jag ångest. Det är något med Uppsala som skrämmer mig. Det är en fullkomligt vidrig stad, och jag tycker den förtjänar sina äckliga och skräniga kajor.

11:02 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, kajorna i Uppsala var/är "något utöver det vanliga". Skräniga förstås, hänsynslösa -alltid, men äckliga?

Vad tycker du är vidrigt med Uppsala?

11:20 em  
Blogger Peter Björkman said...

Oskar
Pluggade Engelska, Nationalekonomi, Svenska, Statskunskap samt lärarutbildningen.

2:51 em  
Anonymous Anonym said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP »

3:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home