måndag, september 03, 2007

Allein har fått en plats på webben

Göteborgska Brandy Wahlén (1958-1997) hade två band - om man inte räknar punkbandet Tänts och en tid som vikarie för Lob i Göteborg Sound förstås. Dessa band hette Allein och La Solitude (som också var hennes namn som soloartist: "La Solitude - One Woman Show") . Allein blev för mig 80-talets känslomässigt starkaste musikupplevelse. Det är roligt att en sida tillägnad bandet nu har en plats på nätet.

Vi borde leta rätt på originaltaperna till inspelningarna (som gavs ut på kassett) och återutge musiken. Det här är musik som har all möjlighet att leva mycket, mycket länge.

PS: På Alleinsidan står att Alleins samlade bevarade produktion bestod av två kassetter med tolv låtar. Jag bör någonstans ha en inspelning från en session för radioprogrammet Ny Våg med ytterligare några låtar. Den originalinspelningen bör kanske också kunna rotas fram på något sätt. DS

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Du har alldeles rätt; musiken Brandy, Allein och La Solitude gjorde bör/måste ges ut.

In lieu of Susanne, är jag glad att fortfarande kunna höra hennes röst. Musiken är suverän. Viktig.
Och fyller ett stort tomrum.

Bästa hälsningar, Hans Brüggener
anapath_@hotmail.com

1:31 em  
Anonymous Anonym said...

Jag hade asmånga låtar av La Solitude på band och dessutom på cd då jag känner en gammal medlem. Jag kan eventuellt få dom igen, men det krävs en del tjat!

6:22 em  
Anonymous Nik said...

Hej.. Jag har något som du vill ha... ! Jag sitter nämligen med ORIGINAL-mastrarna på Brandys verk!!!
Som en nära vän till henne de sista åren av hennes liv fick jag förtroendet att få kopior på det som La Solitude och Brandy solo gjorde. Har även producerat en av hennes sista inspelningar.. Jag har länge nu väntat på ett bra tillfälle att föra ut hennes musik till omvärlden och också sökt kontakt och försökt finna de musiker som hon spelade med som också säkert skulle vilja ta del av detta...
kontakten är nik ( at ) eposmd . com

11:37 em  
Anonymous Anonym said...

Tog Brandy livet av sig? Eller dog hon av anorexia? Av hänsyn till de anhöriga vill jag inte rota i det förflutna - men eftersom jag träffade henne medan hon levde undrar jag förstås oroligt idag varför hon inte finns i livet.

8:36 fm  
Anonymous Preacher B said...

Åren har gått, tomheten känns än. Jag skrev en text om Brandy, knyckte melodin från Townes van Zandts "Pancho & Lefty". Jag blev inte nöjd, men det kändes viktigt just då. Jag är tacksam för det som skrivits i denna "Uppenbara Hemlighet". Att få höra mer av musiken vore fantastiskt. Jag är glad om det går att ordna. Ha det bra, och skriv gärna!
Bästa hälsningar, Preacher B.

OBS: Ny e-mail: hydeout.jekyll@gmail.com!

8:33 fm  
Anonymous Anonym said...

Brandy gjorde ett synnerligen grundligt självmord...massor med tabletter, rakknivsnitt längs med ådrorna...och ta med sig bordslampan i badkaret som pricken över i...inga "försök" där inte..jag grät i en vecka...eftersom jag och Brandy hade stått varandra nära ärvde jag nästan all hennes bildkonst(foton och collage)..har även bdsm-filmen hon spelade för ett danskt förlag - där hon är demented domina i sin lägenhet...

9:03 em  
Anonymous Lotta (Låta) said...

Jag hade mastertapen från radioinsp. liggande i mååånga år, tills den försvann i det allmänna kaoset som var mitt liv då. Synd, men kanske lika bra då det inte brukar lukta så gott när man väcker gamla döingar till liv igen.... tror nog Brandy skulle hålla med. Tänkte nog alltid att hon skulle lämna in på ett välregisserat o planerat sätt, men det är synd att hon aldrig kunde lära sig att tycka om sig själv. Vi hade kul när vi spelade ihop & hon var en stor bit av min ungdomstid (precis som Freddie), men tack gode Gud att man inte är ung längre!!!

9:33 em  
Anonymous Erla Haraldsdottir said...

Hej, jag heter Erla Haraldsdottir, jag var med i "La Solitude" det blev en Demotape som spelades in på gamla badhuset i GBG tror det var 1990 typ, jag körade och spelade keyboard, Andreas Roth spelade bas, och Martin Genell spelade trummor.
Det skall finnas en demo nånstans!

3:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home