lördag, mars 05, 2005

Dikten Till minne av S. av Majken Johansson

Och alla dem
på vilkas dödsattester står
"Suicidium"
- bed för dem!
Jag tror de har ännu en chans!

Jag vet ett bibelställe som jag tror kan hjälpa dem.
Men jag vill inte säga vilket,
emedan jag inte hyser minsta önskan
att vara teologiskt kontroversiell.

Jag säger bara:
bed för dem!


Majken Johansson (1930-1993), poet och frälsningssoldat, respresenterar en kristen tro som lyfter fram nåden framom fruktan för straff. Helvetesläran och fruktan för helvetet var en av grundstenarna i Knutby pingstförsamling. Finner Johanssons tro mer uppbygglig.

2 Comments:

Blogger Klas Corbelius said...

Jag har precis upptäckt Majkens diktning efter att ha fått biografin "Bottenglädjen" i present. Titeln är talande och anknyter till såväl Majkens eget liv som var mycket tufft med alkholism och depressioner liksom hennes diktning som präglades av detta. S som åsyftas i dikten var en av Majkens allra mest kära vänner som sköt ihjäl sig.

1:48 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Läste boken för nåt år sen.
Tänk Majken Johanssons liv och en Gud utan nåd. Nu fann nog Majken oftast den där nåden, trots allt.

Intressant bok.

6:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home