tisdag, oktober 25, 2005

Bertil Malmberg och böckerna

Publicerar ett diktutdrag för oss som liksom jag älskar att botanisera i evigheter, i gamla biblioteksmagasin. Måste bekänna att den unge Malmbergs vurm för gamla böcker liknar den medelålders Peter Björkmans.


Ur Sveriges språk II

När jag än var barn och ljusens vekar
brunno skumt i åldrigt bibliotek,
ljöd, där glömsk jag stod av dagens lekar,
klassisk sång ur mörka skåp av ek.
Stum jag dröjde vid de gamla banden,
där ett folk har sina skatter tömt,
sakta smekte gossehanden
över gyllne ryggar ömt,
sakta tog jag så en bok ur raden,
läste med mitt hjärta överfullt,
firade, när tyst jag vände bladen,
sångens svårmodsrika offerkult.

(Ur Uppgörelse och löfte, 1911)

2 Comments:

Blogger Peter Björkman said...

Jo. Nästa strof börjar så. "Seklers längtan drömde i dess dröm" hör ju, tycker jag, till de omistliga hos Malmberg. Även den unge Malmberg hade sina goda sidor!

8:25 em  
Blogger Peter Björkman said...

Hör "till de omistliga raderna", skulle det stå i min kommentar ovan!

10:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home