torsdag, oktober 20, 2005

En dikt av Oscar Levertin

En av den unge Bertil Malmbergs förebilder var poeten Oscar Levertin (1862-1906). Här i en av relativt få korta dikter.

Vissa talar om Joy Divisions sång Love will tear us apart som den mest smärtsamma kärlekslåten. Den här dikten är tycker jag ännu ett snäpp starkare i den genren. Minns att Levertins fru hade dött något år innan dikten skrevs.


Hon och döden

Vad jag drömt om i heta nätter
av doft och av strängaspel,
nu fyller med kval och etter
var tigande vrå i min själ,
ty med läppar, som nyss kysst en annan
till blods i en älskogsstund,
min kärlek mig kallt kysst på pannan
och kysst mig kallt på mund.

Men, hjärta, torka tåren!
Din längtans sista brud -
Hon med mörker som hätta kring håren
och mörker kring skuldran som skrud -
Och med läppar, som nyss kysst en annan
till döds i en avskedsstund,
skall kyssa dig kallt på pannan
och kyssa dig kallt på mund.

Ur Nya dikter (1894)

3 Comments:

Blogger Peter Björkman said...

Jo, den är bra. Allra mest uppskattar jag dock antloginumret På kyrkogården i Prag (1891). Drömmen om mullen och vindarne från Kung Salomo och Morolf är ju också en favorit och väl i klass med Malmbergs bättre dikter.

2:19 em  
Anonymous Anonym said...

This is very interesting site... U-haul truck rentals in miami florida http://www.minidv.info/nikon-coolpix-5700-digital-camera.html Online futures trading forex currency trading newf21 digestion+problems+eczema

6:58 em  
Anonymous Anonym said...

Looking for information and found it at this great site... Cheap air line ticket to mauritius Johann strauss danube river cruise cheap dvd player brake discs peugeot

2:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Home