måndag, oktober 03, 2005

64 poeter mot kanonisering?

I de mest spridda nyare antologierna över svensk poesi, Lars Gustafssons antologi Svensk dikt (1995) samt Björn Håkansons Levande svensk poesi (1996) finns sammanlagt 92 1900-talspoeter inkluderade (varav 54 i bägge). Man kan kalla dessa 92 poeter för kanoniserade Poeter om man vill.

Jag publicerar här namnen på 64 poeter från 1900-talet som med lite tur och med rätt redaktör skulle kunna slinka in i kanon. In i den svenska poesiskatten att gå i arv från generation till generation. En del namn tycker jag självklart bör ingå, andra skulle kunna vara med men är inte lika självklara! Uppmuntrar härmed poesivänner som Oskar Lidåker, Olof Martin Bergqvist, Eva Ström, Thomas Nydahl, Roberth Ericsson och andra bloggare med poesiintresse att komma med sina listor på poeter på tillväxt för kanonisering!

1.Per Ahlmark
2.Claes Andersson
3.Stina Aronson
4.Stellan Arvidson
5.Siv Arb
6.Agneta Ara
7.Sun Axelsson
8.Ralf Andtbacka

9.Nils Bolander
10.Ingeborg Björklund
11.Lars Bäckström
12.Eva-Stina Byggmästar
13.Diana Bredenberg
14.Hans Boij
15.Bengt Berg
16.Tore Berger
17.Karin Bellman

18.Stig Carlson
19.Anna Cederlund

20.Karin Ek
21.Carl-Emil Englund
22.Hege Kristin Eriksen
23.Ylva Eggehorn

24.Anders Frostenson
25.Karl-Erik Forsslund
26.Tua Forsström

27.Karl Ragnar Gierow
28.Katarina Gäddnäs
29.Helmer Grundström

30.Emil Hagström
31.Ella Hillbäck
32.Karl Gustav Hildebrand
33.Elisabet Hermodsson
34.Åke Hodell
35.Rut Hillarp
36.Per Helge

37.Anders Johansson

38.Barbro Lindgren
39.Staffan Larsson
40.Lars Lundkvist
41.Inga Lindsjö

42.Lukas Moodysson
43.Jan Mårtenson
44.Anna Mattsson

45.Mikael Niemi

46.Anders Olsson

47.Bertil Pettersson

48.Susanne Ringell

49.Ingela Strandberg
50.Arne Säll
51.Staffan Söderblom
52.Ann Smith
53.Ester Sjöblom
54.Lasse Söderberg
55.Susanne Sörensen

56.Thomas Tidholm
57.Lars Thunberg
58.Märta Tikkanen

59.Gungerd Wikholm
60.Anna Greta Wide
61.Maria Wine
62.Åsa Wohlin
63.Beppe Wolgers

64.Gösta Ågren

(Poeter födda efter 1970 tog jag inte med på listan. Ej heller poeter som är födda innan 1970 men som skrivit sina bästa dikter efter år 1999)

16 Comments:

Blogger Peter Björkman said...

Återkommer till kommentarerna ovan.
Vill bara säga att en poet jag missade på listan är det självklara namnet: Eric Pauli Fylkeson.

8:24 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Det som är intressant är att 1900-talskanonen inte är självklar än.
Det finns möjligheter att få in lite nytt folk.

Lars Gustafsson har med följande som Björn Håkanson strukit:

Ivar Conradsson
Gunnar Mascoll Silfverstolpe
Frans G Bengtsson
Gabriel Jönsson
Nils Hasselskog
Ebbe Linde
Ralf Parland
Lars Huldén
Reidar Ekner
Mikael Wiehe
Ulf Lundell
Bodil Malmsten
Cornelis Vreeswijk

Björn Håkanson har med följande som Gustafsson saknar:

Ebba Lindqvist
Carl-Erik af Geijerstam
Ulla Olin
Lars Englund
Elsa Grave
Bengt Anderberg
Axel Liffner
Folke Isaksson
Ingemar Leckius
Paul Andersson
Anna Rydstedt
Lennart Sjögren
Erik Beckman
Jarl Hammarberg
Lars Norén
Gösta Friberg
Bruno K. Öijer
Willy Granqvist
Ragnar Strömberg
Stig Larsson
Göran Greider
Birgitta Lillpers
Ulf Eriksson
Ann Jäderlund
Arne Johnsson


Bland de 64 namn jag tar upp ryms förstås rätt många som vid närmare eftertanke inte alls bör komma in i kanon. Det är ett gäng hyggliga poeter, där en hel del säkert kommer att väga för lätt.

Sen finns det nog en 30-40 ytterligare som jag glömde få med vid en snabb genomgång.

9:26 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, Håkanson verkar gilla den sene Malmberg bäst.

Lek med belysningar (1953), 3 dikter
Med cyklopöga (1950), 2 dikter
Men bortom marterpålarna (1948), 4 dikter
Under månens fallande båge (1947), 1 dikt
Flöjter ut ödsligheten (1941), 1 dikt
Illusionernas träd (1932), 1 dikt

Låter som en mycket Håkansonsk värdering....

12:11 em  
Blogger Peter Björkman said...

Visst, med det tillägget att även den sene Malmberg är en mycket god poet.

2:31 em  
Blogger Peter Björkman said...

Nej. Viktningen beror inte på kvalité, utan på den mycket höga värderingen av "modernismen".

Kanonen bör bli fri från modernistisk "bias"!

5:16 em  
Blogger - said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

7:04 em  
Blogger - said...

Jag är lätt chockad över din förstaplats. Ahlmark är ju, vad ska man säga, lite förhånad som poet (Erik Beckman skrev en elak recension i ett gammalt nummer av BML)..

Stina Aronson var min farfars syster, men jag kan inte påminna mig om att jag läst någon poesi av henne, bara prosa, och i ärlighetens namn inte särskilt mycket av den heller.

Får inte Bengt Emil Johnson vara med på listan? Hans konkreta poesi har haft ett visst inflytande.

7:08 em  
Blogger Peter Björkman said...

Numreringen var mest för mig själv. För att veta när jag nått 64 man. Ahlmark är en "minor poet", men har faktiskt skrivit några riktigt bra grejjer.

Bengt Emil skall självklart in. Bergslagsförfattare premieras alltid! Problemet är att Bengt Emil redan är med i kanon (i båda antlogierna), liksom förstås de flesta av de finaste poeterna.

7:56 em  
Blogger Peter Björkman said...

Stina har skrivit såväl modernistisk poesi i Tolv hav, som mer traditionell i Kantele. Inte helt dum! Sen var ju Stina min ungdoms stora favorit också!

Jag brukar läsa rätt mycket "udda" poeter och älskar att hitta guldkornen i de förbisedda författarskapen. Naturligtvis är det färre guldklimpar här, men de finns.

Minns när Carl-Erik af Geijerstam gjorde stora ögon när jag grävt fram Frida Landsort (en gammal släkting till C-E har jag för mig, som inte fick någon större cred för sin poesi direkt) och menade att hon hade några riktiga pärlor.

8:20 em  
Blogger - said...

bernt erikson då? Lite för udda för en ev. kanonisering kanske, och jag är inte helt övertygad om hans kvaliteter.

En poet jag läst mycket på sistone, och verkligen uppskattar, är Helena Eriksson. Böcker som "Skäran", "tholos" och "Mark". Bitvis kryptisk men tar man sig in i dikterna finns mycket att hämta.

8:36 em  
Blogger Peter Björkman said...

bernt erikson var en av mina kompisars största favoriter (hon är numera tyvärr död) och jag läste honom ett tag. Han är spännande ett namn som jag faktiskt tänkte på att jag glömt efter min postning.

Tyckte dock att Fylkeson kändes något mer oumbärlig.


Helena Eriksson. Minns att jag försökte med Spott ur en änglamun och En byggnad åt mig för tio år sedan. Kom inte in i hennes dikt då. Men plockar fram Spott... för en ny chans som kvällslektyr innan jag går till sängs ikväll! Mycket möjligt att vi kan mötas nu.

9:06 em  
Blogger - said...

Har inte läst "Spott ur en änglamun", men debuten "En byggnad.." känns i alla fall lite ofärdig. Uppsök närmaste bibliotek och låna någon av de senare böckerna, det är mitt tips.

9:20 em  
Blogger Peter Björkman said...

Spott... var helt OK. Romantisk med udd och allvar. Bilden av Tom Benson kongenial. Påminner lite om Allein/La Solitudes låtar. Kriminellt bortglömda göteborgsband!

Har de andra titlarna också, ser jag, Mark, Tholos och Skäran.

Prövar Skäran, den sista. Tyvärr tror jag inte att Vadstenabibban har så många av dem!

11:12 em  
Blogger Peter Björkman said...

Nej, det var tyvärr som jag befarade. Vadstena bibliotek har ingen av Helena Erikssons böcker. Har de funnits med på kulturstöd har de sålts ut!

11:14 em  
Blogger Peter Björkman said...

Har nu läst Helena Erikssons Tholos. Gripande, vacker, väsentlig och kryptisk. Med en personlig andning som fladdrar i bokpappret.

"jag kastar undan håret / så att hon skall kunna se min mörka panna, / något av välsignelsen skall falla också över mig"

10:05 em  
Anonymous Anonym said...

This is very interesting site... New japan cellular phones Search engine optimization zadar Cd receivers indash car radios phentermine cod to ky Ford dealerships - milwaukee wi Acyclovir episodic treatment The drug protonix Brenda dygraf fitness http://www.blowjob-pics-0.info/photos-grannies-search-mature-women-galleries.html Sunbeds medication provigil resources hewitt 401k http://www.bdsm-1.info/gay-boy-fisting.html Dane cook dance Risk computer game Large african flowers Per pay strategy promotion ppc marketing click san francisco hotels bum lesbo Real phentermine online dan pugh football

10:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home