lördag, november 26, 2005

Tankadikt av Per Erik Wahlund

Den bästa diktrad om löv jag vet är förstås Bertil Malmbergs suggestiva avslutning på sin dikt Dårarna (1929): "Oktobers bladguld virvlar överallt". En mening man har anledning att återkomma till. En liten bagatell i sammanhanget är uppsalapoeten Per Erik Wahlunds tankadikt "Om löv", hämtad ur diktsamlingen Röstlägen, 1971. En fin bagatell dock:


Om löv

Förr älskade jag
vårens löv, de skirgröna.
Numera höstens -
inte för blodflödets skull
utan för bortvirvlandets -

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har inte läst så mycket av P-E Wahlunds egen diktning, men väl hans utmärkta översättningar, recensioner och essäer. Vilket kanske bottnar i mitt intresse för japansk litteratur... Han är en av dem få som uppmärksammat den i Sverige.

/ Joakim G

11:50 em  
Blogger Peter Björkman said...

Körsbärsträdet (1954) har jag med japansk lyrik från åren runt förra millennieskiftet. Den är fin!

Finns det nån modern japansk poesi översatt? Är själv usel på den japanska poesin!

12:16 fm  
Blogger Petrus Pokus said...

sju japanska kvinnliga lyriker från How 2. känner inte till nåt på svenska..

10:52 em  
Blogger Peter Björkman said...

petrus pokus
Tack. Skall läsa vid tillfälle.

11:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home