måndag, oktober 30, 2006

Politiken avskiljs INTE från poesin!

Från och med nu kommer jag INTE dela upp Uppenbar hemlighet.

Jag har tagit intryck av kritiken från Jan Hoff nedan och splittar inte politiken och poesin!

Såhär hade jag tänkt det (innan jag slog det ur hågen!)

På gamla "modersidan" blir det poesi, Carl-Erik af Geijerstam (från vars diktsamling från 1967 namnet är taget) och annat. På den nya sidan Uppenbar hemlighet (p) återfinns politik och samhällsdebatt. Politisk dikt hamnar företrädesvis på poesisidan.

Detta är inget ställningstagande i någon diskussion om huruvida poesin skall vara politisk eller inte. Det handlar om att jag behöver renodla sidorna för att få en fastare form. Min förhoppning är att arbetsdelningen skall bidra till ökad koncentration och mer stuns i innehållet. Vi får se hur det lyckas....

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej.
Är det inte risk att särarten går förlorad? Är inte det häftiga med The amazing PB show just den motsägelsefulla kombinationen Poesi och
(p)olitik (och dessutom trygg, gråsossig sådan).
Extra spännande när poesin är vild och oförutsägbar och anarkistisk.Eller också ett äpple fullt av möjligheter och krälande maskar.masker.mörker.the amazing pb.show.on.detour...

3:05 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo. Det är ju så. Men det kan bli lite rörigt ibland. Särskilt om man kör udda politiska frågor OCH udda poesi samtidigt.

Min förhoppning är att båda sidorna skall bli mer ösiga och oförutsägbara. Men funkar det inte byter jag tillbaka.

9:19 em  
Anonymous Anonym said...

en sak som jag saknar är dina egna dikter på bloggen (som ju är en sorts nästanhemlig privat text (besläktad med dagboken). Man skulle vilja läsa ditt poetiska klotter, infall, idéer, w.i.p., det som sedan stryks i de redigerade diktsamlingarna

(H&U)

4:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home