onsdag, november 29, 2006

Peter Perrett tyngre än Ian Curtis?

Såg ett kulturmagasin på SVT häromdagen, där Joy Divison och Ian Curtis sågs som den känslosamma och mörka rockmusikens fäder. Flera fans intervjuades som menade att Joy Divisons sånger nått det innersta av deras hjärterotar, bl.a. poeten Peo Rask (tidigare redaktör för Palestina Nu) och nyliberalen Johan Norberg (tidigare Timbroanställd).

Min hjärterot har dock ingen musiker nått som Only Ones Peter Perrett, som mest aktiv runt 1979-80 precis som Ian Curtis. Johan Johansson (KSMB, Strindbergs, De missanpassade mm) delar min passion. Min favoritlåt med Perrett är Flowers die från O.O-plattan Remains (en samling efterlämnade sånger som inte kom med på de tre ordinarie LP-skivorna). Här talar vi känslor på riktigt och en sångröst som gett mig katharsis från de flesta tillstånd. Jag har levt med Perretts musik de sista 25 åren och jag kan inte slita mig från den. Den är som inväxt i mig.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

det ena behöver inte utesluta det andra (kommentar till grupper och musik)
Och det här kan du väl inte motstå? Född 1992, 39 opaginerade sidor osv. (saxat direkt ur Libris)
Jonsson, Sandra, 1992-
titel: Du skulle aldrig någonsin förstå : dikter / av Sandra Jonsson
förlag/år: Göteborg : B4press, 2006 (Göteborg : B4press)
omfång: [39] bl. ; 21 cm
anmärkning: Originalupplaga 2006
ISBN: 91-85189-27-8 (inb.)
klassifikation (SAB): Hc.03
,

2:18 em  
Blogger Peter Björkman said...

14-årig Rimbaud?

2:45 em  
Blogger Peter Björkman said...

14-årig Rimbaud?

2:48 em  
Anonymous Anonym said...

Ingen aning. Menade bara att det väl med tanke på utgivningsform och poetens ålder fanns vissa paralleller till TFOBASA:s utgivning. Jag tänker på Jesper Caron, Samspelet mellan evighet, personlighet och ax på driftlighetens väg (Han var visst 17 i och för sig---ser jag nu i LibrisVad gör han idag, han måste ju ha hunnit fylla mer än 30 Gode Gud killen fyller ju 33 i år(precis som Jesus när han horsfästes(:

10:40 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Minns att jag läste en artikel där Jesper och sångerskan Björk diskuterat olika ljud (typ en nyckel som slår mot ett element) vid en filminspelning.

Mer om Jesper här. Tidigare musikalartist nu föreläsare: http://www.saj.se/spkrs_show.php?id=1965

8:57 em  
Anonymous Anonym said...

Samma sak för mig. Peter Perrett har följt mig genom livet. Sorgligt bortglömd. När han nämns så är det bara som en junkie i stil med Johnny Thunders. Själv tycker jag han musikaliskt har mer gemensamt med Lou Reed och Syd Barrett. Och den enda låt som någon gång spelas är "Another girl, Another planet" som förvisso är bra, men det finns så mycket mer. "Even Serpents Shine" är en av mina absoluta favorit skivor.

Läste att han sålde sin lägenhet för 400 000 pund för några år sedan och ja...dom pengarna är slut. Men han får lite stålar för att "Another girl, Another planet" är med i en reklam film. Han säger att han vill göra en skiva till innan han dör. Sorgligt. Men musiken lever.

12:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Började lyssna på the only ones för två år sedan efter att Doherty gjort en cover på Another Girl, Another Planet. Tänkte passa på att fråga, vet du vilken kvinnlig sångare det är som körar på vissa låtar?

8:59 em  
Anonymous Anonym said...

Pauline Murray sjunger på Fools. På vissa låtar är Perretts fru Zena med i kören.

Peter Björkman

5:50 em  
Anonymous Anonym said...

Nej, det är Perretts frus lillasyster, Koulla Kakouilli.

5:20 em  
Anonymous Anonym said...

no deposit bonus pokerno deposit bonuses poker

9:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home