fredag, juni 10, 2005

Läsarundersökningen

Oskar Lidåker vill att jag ska svara på kedjebrevet om läsning och böcker.

Antal böcker jag äger
Uppskattningsvis 3 000. Har inte räknat dem. Mycket är litteraturhistoria och lyrik, men där finns också romaner, böcker om historia, religion, politik samt reselitteratur...

Senaste boken jag köpte
En samling med Anders Österlings dikter, Grinden åt havet (1985)

Senaste boken jag läste
Senaste boken jag läste ut var Prins Wilhelms Verklighetens skuggbilder (1955). Sympatisk om än något sentimental centrallyrik. Prins Wilhelm är en "minor poet", som nog sveptes bort av den politiserade lyriken på 60-talet.

Håller också på med Bodil Malmstens För att lämna röstmeddelande tryck stjärna, Kjartan Flögstad: Paradiset på jorden, Thomas Sjöberg: Barnflickan i Knutby samt Tove Lifvendal: Människor som gör. Alla dessa är nya recensionsböcker. Läser också Peter Lutherssons Svensk litterär modernism (2002)


Fem böcker som betyder mycket för mig

Anna Cederlund: Höst. En tidig favoritdiktsamling. Gav mig det vägledande citatet "tag intet sömngift mot din vakna smärta". Cederlund (1884-1910) dog ung i tuberkulos, och skrev väl inte alltid så rytmiskt välljudande. Men här finns en livskänsla och ett allvarigt uppfordrande tilltal som slår ut det mesta av 1900-talslyriken!

Hans Boij: Skrivbordslådan. Fick mig in på Boijs svart humoristiska poesi, som följt mig sedan 1990.

Bibeln. Om jag skall välja favoriter i bibeln: Jobs bok, Matteusevangeliet.

Carl-Erik af Geijerstam: Mellanrum. Fick mig att inse värdet av "långsamhetens poesi".

Eva-Stina Byggmästar: För upp en svan. För lekfullheten i språket. Den befriande lekfullheten som besvärjer...



Fem bloggare jag vill se svara på dessa frågor:
Lars Andersson, Hans Bergström, Klas Corbelius, Magnus Höijer, Ursula Berge.

1 Comments:

Blogger Peter Björkman said...

Jo, Österling kan kännas "stum". Lantlig kyrkogård är dock en riktigt innerlig och mycket konkret historia. Pure poetry, utan några transportsträckor. Och den skrevs redan 1917!

9:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home