fredag, september 23, 2005

Femitopp - ungdomarnas poesi

Roberth Ericsson har på sin blogg (länk här intill) publicerat en lista på de fem bästa poesiböckerna på senare år, från poeter under 40. Jag skall inte vara sämre - även om det är omöjligt att tävla i poesi och även om jag diggar svenska poeter över 60 bäst. Ett förslag:

1. Elise Ingvarsson: Beror skrymmande på
2. Eva-Stina Byggmästar: Knoppar blommor blad och grenar
3. Johan Jönson: Minnen av kroppar i rörelse och vila
4. Fredrik Nyberg: Åren
5. Catharina Gripenberg: Ödemjuka belles lettres från en till en

(listan är föremål för ständiga omkastningar)

8 Comments:

Blogger re:volver said...

'Åren' skulle nog jag också haft med. Tror jag. Listan var min infantila (fast rätt underhållande) idé. Dessvärre klarar jag inte själv av att nominera fem stycken. Känner att jag skulle gå in och ändra hela tiden.

2:03 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, det är ju ingen brist på diktsamlingar direkt. Många bra. Ser att jag missat Eva Ribich här, kanske jag skulle lägga in henne istället för Gripenberg. Men hon måste ju vara med....

Det visar väl på det omöjliga att tävla i poesi. Poesismaken är som tinnitusljuden, ändras hela tiden!

2:27 em  
Anonymous Anonym said...

Kul! Nu förstår jag vilken åsna jag är som inte plockade in Johan Jönssons "Monomtrl" på min lista. Men, som sagt: det är en omöjlig uppgift.

6:36 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo Jönson är riktigt angelägen. Bästa politiska texterna idag?!

7:55 em  
Blogger re:volver said...

Monomtrl är grym. Han verkar drivas av rent vansinne. Är Ann Jäderlund för gammal? Hennes Kalender röd (levande av is) är makalös när man är i ett visst tillstånd. Kanske jag borde göra en lista ändå.

9:24 em  
Blogger Peter Björkman said...

Men böckerna på Teatermaskinens förlag - går heller inte av för hackor. Personlig favorit: Minnen av kroppar i rörelse och vila.

Teatermaskinens pjäser är ju också vitala.

9:35 em  
Blogger - said...

Hela 'I krigsmaskinen' (samtliga fem delar - frågan är om det inte är en enda bok, men i skivor...) är ju formidabel läsning, bara man har tillräckligt starka nerver. Fast 'Monomtrl' är väl i sitt eget slag.

Bra lista, för övrigt. Kommer nog inte göra en själv - skyr rangordnandet - men jag skulle kanske plocka in Leif Holmstrands 'Går vidare i världen' och Åsa Maria Krafts 'I ständigt hög konversation mellan jungfrurs huvuden det sker'. Och UKON:s 'Stammar'? Jaja, bara en massa sprkmtrlsm skulle väl någon säga. Men svensk poesi är inne i en rolig fas.

1:57 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Har för mig att Btj klassade del ett av Jönsons Krigsmaskinserie på Hc (prosa). Men jag klassar den som poesi. Gillar denna del bäst - men hela serien är stark.

Stammar gillar jag skarpt. Kunde också vara med på listan. Stark "bubblare" i alla fall. Katarina Gäddnäs: Venuspassagen hör också till dem som skulle varit med om jag varit på annat humör den dag jag skrev listan.

9:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home