måndag, november 28, 2005

Kommunalpolitik - privat?

Hemma från ett av de trevligaste och mest avspända styrelsemöten jag varit på med sossarna här i Vadstena. Funderar på varför jag inte skriver mer om kommunalpolitik (har jag skrivit något?) Men det känns nästan privat på nåt sätt. Nåväl, det är kanske dilemmat i en liten kommun som Vadstena. Ett besked var i alla fall att en handfull plusjobbare skulle kunna vara aktuella i Vadstena, om erfoderliga beslut tas (än är inget klart alls om plusjobben).

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Peter, skriv gärna om politiken i Vadstena. Det är intressant att läsa om. Hur många invånadre har förresten stan? Sådan kunskap ger en del perspektiv på politikens förutsättningar.

10:05 em  
Blogger - said...

Det privata är politiskt, det politiska är privat.

10:41 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo det politiska kan bli mycket privat i en liten kommun. Nåväl, skall försöka skriva så att inte enskilda kommer i kläm. Vadstena är så litet att det blir diskussioner om person lika ofta eller oftare än diskussioner i sak.

Sossarna i Vadstena består främst av rutinerade och mycket kunniga personer som varit med länge. De allra flesta är + 55. Efter tre år har jag kommit in i diskussionen och förstår de flesta interna referenserna till platser och personer. Nu börjar jag känna mig ganska hemma i det politska arbetet i kommunen.

Det är förstås mycket realpolitik (sossarnas favoritgren) och vardagsfrågor i Vadstena som vi går igenom. Idag togs dock den övergripande valkampanjen upp (från centralt håll). Vår huvudmotståndare blir som vanligt moderaterna. I Vadstena lokalt blir det svårare att ta fighten med Moderaterna. Vi regerar nämligen ihop med Moderaterna, med övriga partier i opposition.

Det kommunala i en liten kommun som Vadstena är nåt helt annat än rikspolitiken....

11:02 em  
Blogger Peter Björkman said...

Anders Löwdin
Vadstena har ungefär 7600 invånare.

11:04 em  
Anonymous Anonym said...

Peter
7600 invånare, ja det är inte så mycket. Då förstår jag att det kan bli lite privat och nära. Själv är jag nyinvald ersättare i Bromma Stadsdelsnämnd med en dryga 59 000 invånare. De flesta är moderater då vår del av kommunen är den mest välburna. Invånarer som konsekvent motsätter sig våra byggplaner för förskolorna.

7:57 em  
Blogger Peter Björkman said...

Vad har ni för byggplaner vad gäller förskolorna?

9:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Home