tisdag, januari 31, 2006

Ulrika Revenäs Strollo bloggar

Poeten och bibliotekarien Ulrika Revenäs Strollo (f.1968) har startat en blogg betitlad Ristar in sina märken. Detta är också titeln på hennes debutdiktsamling som kom på Bonniers 2002. En sinnlig dikt därifrån låter såhär:

Dina steg hörs genom mig.
Citronträdet blommar;

i bordets ådring - i mitt torra öga

Lukterna återvänder som svalor

Jag är upp och nervänd
och flödar över av alla floder


Bloggen är estetiskt inriktad men innehåller också t.ex. bilder från antikrigsdemonstration i San Fransisco. Något av en syster till Roberth Ericssons blogg Palimpsest (se länklistan här intill).

Fotnot: Tankstrecket (-) i dikten ovan skall egentligen vara ett mellanrum, men blogger envisas med att dra ihop orden.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

oj, tack för att du uppmärksammat min blogg. och citerar dikt... och fint med benämningen "syster" till palimpsest - robbans blogg. jag lägger in länkar på min sida nu, länkar till din. ha det bra!

10:42 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Juste. Lägger in din blogg i länklistan också...

8:39 em  
Blogger - said...

Så här kodar du indrag och extra mellanrum:

{span style="MARGIN-LEFT: 2em"}Indragen text{/span}

Då är alltså {} = <>. Och sen kan siffran ändras utifrån hur mycket indrag man vill ha. Väldigt användbart när man citerar dikter, fast det gäller att ha det uppskrivet för man (åtminstone jag) hinner glömma det mellan varven..

10:28 em  
Blogger Peter Björkman said...

Bra tips för poesivännen!
Tack.

10:57 em  
Anonymous Anonym said...

Keep up the good work Bass fishing home page Batteries toughbook panasonic laptops http://www.orderativanonline.info/acyclovir_free_shipping.html Rhinestone t-shirt Arthritis relief back pain arthritis pain relief a Blonde getting fucked by a native american Small business california merchant account Kitchen ventilation installation acne

7:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home