lördag, december 17, 2005

Heder åt Kabusa förlag

Besökte bokhandeln på Ikanohuset i Linköping igår för att i sista stund köpa en present till en 18-årig grabb. Jag hade tänkt mig en inbunden svensk romanklassiker, helst Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien. Jag frågade en expedit om huruvida det fanns någon klassikerhylla, men det fanns det inte utan de "gamla godingarna" skulle finnas bland övriga böcker. Jag letade och letade och hittade bara de nyaste böckerna, företrädesvis i den mer uttalade underhållningsgenren, som jag brukar låta bli att beställa för Horisonts recensionsavdelning. Men så kom räddningen, en äldre kvinnlig anställd letade rätt på Fritiof Nilsson Piratens Bombi Bitt och jag i nyutgåva från Kabusa förlag i Ystad. Heder åt Kerstin Aronsson och de andra på Kabusa för att de nu påbörjat en nyutgivning av Piratens samlade verk. Ett fett marknadsmisslyckande att Selma Lagerlöf och alla andra klassiker inte går att uppbringa - annat än som billigt nytryck till bokrean.

Uppdatering: Kabusa förlag flyttade hösten 2005 från Ystad. Förlaget finns numera i Göteborg.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det där är ju lite märkligt minst sagt, att det inte finns någon backlist överhuvudtaget, böcker reas ut efter tre år och sedan makuleras de.. Man skulle ju inte kunna tänka sig något liknande i en skivhandel..
Att det inte skulle finnas några utgåvor även av äldre musik menar jag..

5:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home