onsdag, december 06, 2006

Ali Esbati slutar blogga

Efter snart två års intensivt, skarpt och humoristiskt bloggande ur vänsterperspektiv slutar Ali Esbati (ekonom, vänsterpartist mm) att blogga. Han lämnar förstås ett tomrum efter sig, bl.a. för att de dagsaktuella kommentarerna från vänsterhåll återfanns på hans blogg. Men efter en engagerad närmast daglig satsning på bloggen i 20 månader är det nog helt nödvändigt att ladda batterierna. Välkommen åter!

Esbatis blogg kom att bli den mest välbesökta av alla politiska
bloggar och den avsatte också resultat i form av en bok.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mina kommentarer kommenterar tyvärr sällan bloggnyheten. Nå, hur som helst. 2368 st har skrivit uder uppropet för fler läsare av kulturtidskrifter på Horisonts hremsida. En tanke slår mig: Om alla dessa individer verkligen prenumererade på 4-5 kulturtidskrifter skulle inte denna genre vara i kris. Själv tror jag inte att jag har någon enda k-tidsk. (som jag betalar för -- en del får man ju gratis, men det räknas ju inte)(jag låter medveten bli att rätta alla fleslag för att bevara känslan av bloggens omedelbarhet(

11:43 fm  
Blogger Peter Björkman said...

DEu sätter fingret på en öm tå. Kulturtidskrifter borde också vara billigare, halva priset!

11:57 fm  
Anonymous Anonym said...

eller också borde inte en massa välmenande idioter skriva på listor om de inte verkligen menade något med det. Så dyrt är det faktiskt inte! Vad brukar det kosta? 4 nr för 250 kronor eller så? Ännu värre då om man får/köper/prenumererar... hur som helst samlar på sig en massa TfL, Horisont, Res Publica, Fenix (på sin tid... Det var tider det! Järv... Svenbro...) som man inte läser.
Och varför inte.
Vad läser man.
Stagnelius. Ja, mycket Stagnelius. Och Ko Un (hade varit hundra ggr roligare pristagare än Horan Pamuk).
Men inte läser man Lyrikvännen heller. Det är så mycket gammalt som kommer mellan en själv och det nya. Shakespeare. Sådant där som man måste läsa om.
Och Catriona (Stevenson) som man aldrig hann läsa när man var ung, måste man läsa nu när man blivit stor. Och Kim (Kipling).
Stackars kulturtidskrifter, vilken konkurrens. Bränn alla arkiv, antikvariat, internetbokhandlar, bibliotek osv... då skulle vi blötsligt få behov av en ny BLM, en ny Månadsjournalen, en ny LFA, en ny Moderna Tider en ny Någonting annat. Vår tids berättare?
Jag har svårt att ta ställning. Och jag är jävig, eftersom jag har skrivit -- eller har velat skriva --i flera av dessa döda eller döende tidskrifter.

2:07 em  
Blogger Peter Björkman said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

8:16 em  
Blogger Peter Björkman said...

Nånstans får tidskrifterna in en tidskänsla. En känsla av att man är inne i nåt dynamiskt, nåt som är på riktigt. Men jag hinner/orkar inte med det riktiga.

Å andra sidan hinner jag inte läsa klassiker heller....

8:22 em  
Anonymous Anonym said...

Ännu en kommentar som inte är en kommentar till ämnet. Hur som helst. Om man söker i Bokus finner man Den skitröda foten. Och det verkar som om man kan beställa den för 97 kr (fast man hinner inte få den i tid om man vill ge den som julklapp åt någon---med tanke på titeln skulle den ju annars kunna vara lite julig)
Jag undrar jag. Om detta verkligen är sant, eller om det är någon lite för slug sökmotor eller webcrawler som har plockat ut skönlitteratur ur nationalbibliografin bara för att fylla listor som folk kan få träff i så att de ska hamna på bokus sök- och köpsida...
Så är det nog.
Jag blev inte lurad!
Jag handlar Stevenson på www.bokborsen.se istället.

11:38 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Märkligt. Jag har inte haft någon kontakt med Bokus. De har heller inte lagt in några andra av de drygt 50 Flowers-titlarna.

Vi hade ju kontakter med Bokbranschens marknadsinstitut 1993 och Foten kom med i pocketboken Årets böcker samma år. Möjligen har de snott uppgifter därifrån och lagt på för inflationen.

Märligt men roligt. Vi hoppas på en säljboom nu till jul!!

7:08 em  
Anonymous Anonym said...

Har för mig att den såldes i en bokhandel i Stockholm för ungefär den summan 1993 el 1994.
Finns det möjligheter att spåra upp förlaget "Flowers" idag om man inte känner till hela historiken bakom? (OM man verkligen skulle vilja lägga sina surt förvärvade 97 silverpenningar på ett ex av Den skitröda) Vem kan ana att det finns ett samband mellan "Flowers" och "Blomma"... Jag är f.ö. lite svag för den alltför sällan brukade förkortningen TFOBASA (jag använder den så ofta jag kan).

2:56 em  
Blogger Peter Björkman said...

Får ibland beställningar från bokhandlar, dock mest på mina Daisy-titlar (kärleksdikterna mest förstås).

TFOBASA-titlar har fått väldans få beställningar från bokhandeln, för att inte tala om det obetydliga intressset från bokklubbar och varuhus.

Men TFOBASA har sina egna vägar!

3:00 em  
Anonymous Anonym said...

det är så mycket som bara händer. Har du märkt att alla dina isbn-nr har blivit tre siffror längre -- helt automatiskt

11:50 fm  
Blogger Peter Björkman said...

Självklart återfinns TFOBASA i framkant på ISBN-segmentet.

1:33 em  
Anonymous Anonym said...

nu är det inte bar bokus! Allt är så automatiskt. Dock verkar det inte funka hela vägen. (jag undrar hur de hade tänkt tjäna pengar på att kapa den här bibliografiska informationen....) (Det här är alltså hämtat därutifrån, från Cyberrymden (det är som att stå och skrika in i torktumlaren))
Title: What's the frequency Kenneth? : don't worry it's just Radio Dammsvedjan / Svea Lofthouse & Angel Park (buy from Amazon)
Author: Lofthouse, Svea,pseud. & Park, Angel,pseud.
ISBN: 91-971714-1-7 / 9197171417 (similar ISBNs)
Tags: angel dammsvedjan frequency just lofthouse park pseud radio svea worry
Previous book: Låt oss slå följe : texter / av Peter Björkman
Next book: Såmmar / Peter Björkman

1:43 em  
Blogger Peter Björkman said...

Självklart är TFOBASA-fakta hårdvaluta i dessa tider. Var hittade du de bibliografiska posterna?!

9:22 em  
Anonymous Anonym said...

Sökte bara på titlartna i "google"--- sådana "idiotsökningar" är källa till mycken kunskap och mycken förvirring.

10:38 fm  

Skicka en kommentar

<< Home