torsdag, februari 16, 2006

Diktfest på Boxholms bibliotek!

Besökte Boxholms bibliotek idag. I hallen utanför fanns en vagn med utgallrade böcker. En full påse för 10 spänn, jag började botanisera bland socialrealistiska barnbilderböcker från 70-talet och vuxenromaner i samma genre. Plöstligt ser jag en bokvagn med nya böcker intill, det är tunna böcker som på håll ser ut som diktsamlingar. Aha, det är här de placerat kulturstödsböckerna, tänker jag. Juste, de satsar verkligen på att exponera dem.

Strax upptäcker jag dock en liten röd lapp med den svarta texten GRATIS skriven på. Efter en snabb förfrågan inne på biblioteket får jag reda på att det bara är att plocka. Boxholms bibliotek vill förstås bli av med en massa poesi. Jo, biblioteksassistenten talar stolt om att här på Boxholms bibliotek köper man bara in det som kunderna efterfrågar. Någon nyutgiven diktsamling verkar i alla fall sällan efterfrågas, med tanke på hur präktig gallringen av dessa är.

Nåväl. Jag plockade gratis på mig ett 30-tal kulturstödsdiktsamlingar. Inte illa, rena diktfesten! Lista följer:

Fredrik Wiklund: De liberala lansarna (Lejd, 2003)
Torsten Pettersson: Mörkret. Det börjar. Glansen. Den varar (Söderströms/Edition Edda, 2005)
Lars Gustaf Andersson: Den första snön (Ellerströms, 2001)
Ulf Karl Olov Nilsson: Block (Symposion, 2005)
K. Sivert Lindberg: Nästa (Ellerströms, 2004)
Elise Ingvarsson: Beror skrymmande på (Norstedts, 2005)
Kerro Holmberg: Och du ser den (Symposion, 2005)
Pär Hansson: Familjekista (Norstedts, 2001)
Leif Holmstrand: Går vidare i världen (Bonniers, 2005)
Karl-Gustaf Hildebrand: Dikter 1933-1998 (Edition Edda, 1999)
Cletus Nelson Nwadike: med ord kan jag inte längre be (Heidruns, 2000)
Charlotta Mannerstam: Solen är stark och vit (Bonners, 2004)
Inga-Lina Lindqvist: Avdelningen för påhittade föremål (W&W, 2004)
Bo Gustavsson: I dagen (Symposion, 2005)
Agneta Enckell: Innanför/Utanför (Symposion/Söderströms, 2005)
Jean-Clarence Lambert: Inifrån labyrinten (Ellerströms, 1999)
Salim Barakat: Rov (Tranan, 2005)
Niels Frank: Tabernakel (FIB:s Lyrikklubb, 1999)
David Vikgren: Ordning (W&W, 2004)
Peter Sandelin: I skuggan av ingenting (Symposion, 2000)
Anna Mattsson: Det snöar i Kambodja (Litteatursamfundet Kambodja-Sverige, 2005)
Friederike Mayröcker: Indianhår (Ellerströms, 2005)
Lars Bäckström: Enkla dikter (Baskerville, 2000)
Bo Celin: Vågorna (Ellerströms, 2000)
Elo Viiding: För en stämma (Ariel, 2004)
Helene Rådberg: Hämtar mitt landskap hem (W&W, 2000)
Augustin Mannerheim: Öppnas om natten (Pequod Press, 2005)
José Ángel Valente: Nollpunkt (Symposion, 2005)
Ulrika Revenäs Strollo: Övergång (Bonniers, 2005)

Lägg till detta ett par böcker av Zygmunt Bauman (Samhälle under belägring och Europa - ett oavslutat äventyr) samt en bok om Bertholt Brecht och det konkreta av Rikard Schönström, så har vi sammanfattat en lyckad tripp till gratishyllan på Boxholms bibliotek.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lyckans ost! Avundsjuk! Mitt bibliotek hade också poesiutrensning ett tag, men då kostade de tio kronor styck och jag hann inte plocka alla åtråvärda :-(

Gratulerar till kapet :-)

12:20 em  
Anonymous Anonym said...

Det är sådana där dagar som ger livet mening. Ibland önskar man att man bodde utanför stan, på något kulturföraktande ställe med närhet till Boxholms bibliotek. Som du, ditt lyllo. Det gör faktiskt lite ont i mig nu, men det går nog över...

1:38 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, det var riktigt kul. Samtidigt som det förstås värker i poesihjärtat att se att ny poesi värderas lägre än både innehållsmässigt daterade och fysiskt slitna böcker från 70-talet.

Men, men, man får väl se det som att poesin står utanför själva marknaden och är nåt helt annat än business. Tja, nån livslögn får man ha!

4:59 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, då anser man inte att poesin är värd särskilt mycket... Och för de allra flesta är poesin inte heller värd särskilt mycket, men för vissa är den livsviktig.

1:44 em  
Anonymous Anonym said...

min bok va med bland gratis-böckerna såg jag. ja, ja, att poesin inte står så högt i kurs var väl ingen nyhet egentligen. men känns som vansinne att ett bibliotek gör så... samtidigt kul för dig, en massa bra böcker där, vikgrens ordning, helen rådström, ulf karl olov nilsson, pär hansson m fl.

6:46 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, en diktsamling är inte "catch-all" (väldans sällan i alla fall). Men för rätt läsare kan en speciell samling väga tyngre än hela biblioteket i övrigt....

OK. Det finns förstås en och annan som plöjer diktsamlingar i parti och minut som ren lustläsning...även om inte allt direkt vänder uppochner på hela världen. Har såna perioder titt och tätt---

6:53 em  
Blogger Peter Björkman said...

Ulrika
Håller med om att biblioteket skulle kunnat behållt merparten av titlarna - jag menar en bok från 2005 har knappast ens hunnit få en chans att nå sin låntagare. Att kräva samma utlåning på lyrik som deckare leder ju till närmast totalslakt på poesin... Nå, nu vet jag inte om Boxholms bibliotek resonerar så....

Är på sportlov och trodde jag fått med mig din bok - men det hade jag inte. En spännande läsning väntar till nästa helg!
Första boken tyckte jag mkt om...

7:15 em  
Blogger Peter Björkman said...

Ulrika

Visst är det ett märkligt gallringsförfarande. Biblioteket skulle kunnat behållt merparten av titlarna - jag menar en bok från 2005 har knappast ens hunnit få en chans att nå sin låntagare. Att kräva samma utlåning på lyrik som deckare leder ju till närmast totalslakt på poesin... Nå, nu vet jag inte om Boxholms bibliotek resonerar så....
Är på sportlov och trodde jag fått med mig din bok - men det hade jag inte. En spännande läsning väntar till nästa helg!
Första boken tyckte jag mkt om...

7:17 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, titt som tätt dyker diskussionen upp om det statliga litteraturstödet. För några år sedan gav jag ut en poesiantologi - hälften debuterande, hälften etablerade författare - på mitt förlag som fick hyfsade recensioner och sen också litteraturstöd. Boken skickades in i de 295 pliktexemplaren (jag tror det var fler då, det var åtminstone nära hälften av upplagan). I efterhand har jag fått veta att inte ens Stockholms stadsbibliotek har boken. Det känns lite surt eftersom boken nu är slutsåld och det hade varit trevligt att ha ett litet lager kvar. Man brukar prata om den norska modellen som en förebild - där får betydligt färre böcker stöd men stödet garanterar distribution till alla kvalitetsbokhandlare och de måste också hålla boken i, jag tror det är två år. På så sätt finns ju böckerna åtminstone kvar...

8:40 em  
Blogger - said...

I Norge distribueras dessutom den kulturstödda boken i åtskilligt fler exemplar, runt 700-800 stycken har jag för mig..

10:40 em  
Blogger Peter Björkman said...

Carl
Att SSB gallrar din antologi låter som "over the top" i gallringsfebern. Bara för att en bok inte är "catch-all" behöver den inte makuleras, eller?! Och vem vet kanske antologin egentligen är "catch-all"....

8:43 em  
Anonymous Anonym said...

Very nice site! Gay frat dorm 2001 toyota land cruiser Furniture stores ct titus-will toyota Quality toyota corona ca international accounting issues 1973 buick apollo Alternative to modafinil Sister double anal Ontario botox http://www.oldsmobile-achieva.info/Xanax-and-klonopin-dose-equivalant.html Web cams uk adult Paintballing in chicago land area http://www.1999-isuzu-amigo-parts.info/toyotalandcruiserbj42diesel.html business opportunities Isuzu mu7 Free phendimetrazine shipping

7:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home