måndag, februari 13, 2006

Tore Berger meets Peter Björkman

När Tore Berger närmade sig de 40 skrev han sången Tidens gång för Stockholm Norra, som sedan också kom med på soloskivan Prickar på mitt golv. Dehär raderna i låten gestaltar rätt väl vad jag känner för ögonblicket - när också jag närmar mig de 40.


Tidens gång

Nu flyr minuterna
Nu flyger dagarna
Nu faller höstens blad
och klirrar plötsligt sprött av is
Och runt vår tillvaro
sprider sig tystnaden
Dammet som lägger sig
på vittnesmål och protokoll

/.../

Om dagen skrämmer verkligheten
tankarna på flykt
Förbindelserna bakåt bryts
och fällan slår igen
Men kroppen rör sig punktligt
i sitt rum av ren rutin
när allting ställs i ordning
för problemen av igår

När allting ställs i ordning
för problemen av igår
blir sommaren ett genombrott
på väg mot ingenting"


Detta är ett utdrag ur texten, som i sin helhet lyder:

Tidens gång

Nu flyr minuterna
Nu flyger dagarna
Nu faller höstens blad
och klirrar plötsligt sprött av is
Och runt vår tillvaro
sprider sig tystnaden
Dammet som lägger sig
på vittnesmål och protokoll

Nu flyr minuterna
Nu flyger dagarna
Nu kommer nätterna
med rökar under stjärnorna
Någon som närmar sig
andas ett ögonblick
Värmen som immar sig
mot mörkret under stjärnorna

Om dagen skrämmer verkligheten
tankarna på flykt
Förbindelserna bakåt bryts
och fällan slår igen
Men kroppen rör sig punktligt
i sitt rum av ren rutin
när allting ställs i ordning
för problemen av igår

När allting ställs i ordning
för problemen av igår
blir sommaren ett genombrott
på väg mot ingenting"
I vinden ifrån havet
viskar gräset ömt farväl
Jag mönstrade som jungman
på en gisten galeas

Jag mönstrade som jungman
på en gisten galeas
och hälsades med skratt
av skutans redlöse kapten
Bland stjärneblänk och irrbloss
navigerar jag alltjämt
Vem bär min svarta kista
när jag kommer hem från sjön

Vem bär min svarta kista
när jag kommer hem från sjön
när trädens brus och havets dån
är delar av mitt blod
Vem ler och tänder lyktan åt mig
utan bitterhet
och anar horisontens
många punkter av små ljus

Vem anar horisontens
många punkter av små ljus
när gryningens patruller
sänds iväg åt alla håll
Soldater destinerade
till samma ändstation
Om dagen skrämmer verkligheten
tankarna på flykt

(Texten har av bloggtekniska skäl en delvis annan radbrytning än i originalet)

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Tidens gång" borde citeras i sin helhet. Eller i varje fall antydas att citaten är utplockade... TMB

9:44 em  
Blogger Peter Björkman said...

Nog är det så. Jag snodde de rader som stämde på mitt känsloläge för tillfället.

Lägger in hela texten i en "bilaga".

Tack för lånet av textraderna---

12:59 fm  
Anonymous Anonym said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it » »

12:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home