söndag, januari 07, 2007

Off the beaten track

Trettiotvå poeter som befinner sig utanför kanon som den definieras av antologimakarna Björn Håkanson (Levande svensk poesi) och Lars Gustafsson (Svensk dikt). Det gemensamma för poeterna (förutom att de inte finns med i nämnda antologier) är att de är födda 1875-1925. Någon som hittar gemensamma nämnare hos dem?

Jag tänker att det finns rätt många som varit "konservativa" politiskt / i sin diktning (Gripenberg / Selander), några politiska åt "miljövänsterhållet" (Sjöstrand / Dahlqvist-Ljungberg). En hel del "lantisar" från arbetarmiljöer som skrev mer traditionellt än modernistiskt finns också: (Englund, Norman), samt så förstås "religiöst anstrukna" (Wide, Hildebrand). Jag tror att många av poeterna helt enkelt inte levde upp till kraven på hur en "modern" poet skulle se ut. Detta samt att vissa av dem är för svaga som poeter. Men knappast Gripenberg, Hildebrand, Hillarp, Bäckström, Wide, Grave, Norman. Cederlund är för mig oerhört viktig, men där finns det känslomässig bias som inte gör mig tillräknelig.

Först 16 kvinnor:

1.Anna Greta Wide
2.Anna Cederlund
3.Elsa Grave
4.Anita Nathorst
5.Kerstin Hed
6.Rut Hillarp
7.Ella Hillbäck
8.Karin Ek
9.Ester Sjöblom
10.Ingrid Sjöstrand
11.Inga Lindsjö
12.Eva Norberg
13.Maria Wine
14.Ingrid Arvidsson
15.Stina Aronson
16.Ann-Margret Dahlqvist-Ljungberg

Och så 16 grabbar:

1.Bertel Gripenberg
2.Karl-Gustav Hildebrand
3.Karl Ragnar Gierow
4.Stig Carlson
5.Arvid Mörne
6.Birger Norman
7.Lars Bäckström
8.Ragnar Ekelund
9.Per Erik Wahlund
10.Bengt Nerman
11.Helmer Grundström
12.Prins Wilhelm
13.Sten Selander
14.Ragnar Jändel
15.Carl-Emil Englund
16.Emil Hagström

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är Gripenberg verkligen inte med i någon av antologierna? Skandal i så fall.

1:45 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jo, endast av politiska skäl förmodligen. Dags att släppa ut Bertel ur karantänen?

2:16 em  
Anonymous Anonym said...

Kopieringsskyddet på Gripenberg har ju gått ut vid det här laget. Någon som har en scanner och lite tålamod? Många vetenskapliga tidskrifter har digitaliserat sina baknummer med inscannade högupplösta pdf. Det blir jättefiler, men det ser bra ut när man skriver ut. Det går ju rätt fort också, bara att skära upp ryggarna och slänga in dem i en modern kontorscanner.

Utgående från personlig smak saknar jag främst Wine och Gierow

8:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Mörne har jag läst en del rätt imponerande saker av. Lite Edfelt-Gullberg-stuk men på en något lägre nivå. Hildebrands Uppsaladikt, åtminstone, borde vara med.

Grundström kan vara kärv och kärnfull så det förslår. Särskilt kommer jag ihåg jag en dikt i antologin Ordens musik, som gjorde intryck på mig när jag läste den i tonåren. "Skogvaktaren", eller nåt:

Vattnet var slut.
Veden slut.
Skulle han pissa
måste han ut.

Ohyran bet,
grå och fet.
Vintern räckte
i evighet.


Nåt i den stilen.

5:37 em  
Blogger Peter Björkman said...

Jonas
Gripenberg dog 1947 så ännu måste man kontakta arvingarna för att få rättigheterna att trycka hans dikter (70 år är ju sedan dryga 10 år gränsen, 50 år var det tidigare).

Gripenberg mår bra av såväl inscanning som utgivning i bokformat. Någon som känner till vilka hans arvingar är och var de bor?

8:30 em  
Blogger Peter Björkman said...

Oskar
Jo, Grundström är rakt på!

Mörne är också en god poet. Sjömansvisa är riktigt vacker(bl.a. Fred Åkerström har spelat in den). Ni vet den som börjar:

"Båklandets vackra Maja
är du min hjärtanskär,
ser du min vimpel vaja,
röd vid ditt bruna skär?"

8:41 em  
Anonymous Anonym said...

Å fan. 1947. Ja det var ju senare än jag gissade.

För övrigt borde man ju kunna skanna in en hel del gammal poesi och lyrik till pdf. Jag längtar till den dagen jag kan ha en digitalt boksamling i stället för de där lådorna på vinden i föräldrarnas ladugård.

2:21 em  
Anonymous Anonym said...

Här finns ju en del.

12:24 em  
Anonymous Anonym said...

En hisnande, ilskansväckande lista. Jag får omedelbart lust att göra en egen antologi med enbart dessa poeter. Det vore en viktig handling - någon borde göra det.

Själv saknar jag främst

Anna Greta Wide
Elsa Grave
Anita Nathorst
Ingrid Sjöstrand
Maria Wine
Ingrid Arvidsson
Stina Aronson

Karl-Gustav Hildebrand
Per Erik Wahlund

Jag känner till få av de uteslutna männen. Kanske talande - det är de män som fallit ur minnet som uteslutits, medan kvinnorna har fått utgå ändå.

/Sanne

3:45 em  
Blogger Peter Björkman said...

Håller med. Kvinnorna är de förbisedda!

Roligt att du också gillar Anita Nathorst!!

2:38 em  
Blogger bgr said...

Fast jag tycker att den bästa av de alla, och därför också den mest förbisedda, måste vara Karin Ek. Jag blir glad bara jag ser henne nämnas numera.

9:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home