tisdag, augusti 16, 2005

Angående Ola Hanssons grav i Lund

I sommar gjorde min kamrat Nils Marklund och två vänner en vallfart till Ola Hanssons grav på Lunds Norra kyrkogård. Där återfann de en stor och ståtlig sten.

Vid stenens fot fanns dock ett vildvuxet buskage av ogräs och en skylt där kyrkogårdsförvaltningen uppmanade den som ville kännas vid graven att höra av sig.

De tre åkte och köpte blommor, rev bort lite av ogräsbuskaget och placerade ut blommor, medan de läste ur Notturno. Och återupprättade därmed den utsökte symbolisten en smula.

Men vi behöver nog ta ett steg till. Vänner till Ola Hansson som är med på en skrivelse till kyrkogårdsförvaltningen i Lund, hör av er till mig!

7 Comments:

Blogger - said...

Jag är gärna med på en skrivelse, om en sådan blir verklighet..

Besökte Hanssons grav så sent som i maj månad, och lade ner ett enkelt blomster. Tyvärr hade jag ingen litteratur till hands så någon högläsning blev det inte. Mycket riktigt så ser det ju inte alltför vackert däromkring, och gravstenen saknar årtal..

I vilket fall, roligt att du uppmärksammar det hela. Antar att du är bekant med den OH-volym som Alastor Press utgav härom året.

5:24 em  
Blogger Peter Björkman said...

Kul. Hittade din blogg idag. Riktigt bra om litteratur!

Jo. Nog är jag bekant med den. Har funderat på att köpa den. Men det var ebb i kassan när jag var inne på förlagets hemsida...

Har själv gett ut några små samlingar Hansson i betydligt enklare utförande (samisdat snarast).

8:08 em  
Blogger Peter Björkman said...

Kul att du också försökt göra graven något mindre ovärdig.

11:47 em  
Blogger - said...

Tack för beröm. Har lagt till din blogg bland mina bokmärken också.

Ah. På så sätt. Vad har du gett ut av Hansson då? Sen tänkte jag fråga vad du menade med "samisdat", men då framstår man väl som oinsatt..

11:26 em  
Blogger Peter Björkman said...

Samisdat var enkla stencilerade skrifter som spreds underjordiskt i de forna öststaterna. Saker som inte kunde komma ut på de stora statliga företagen - ofta för att de kritiserade makten.

Nåväl. Mina O.H.-häften är också enkla och O.H. sprids heller inte av de stora svenska (kapitalistiska) förlagen. Samhällskritik finns förstås också hos O.H. - men den rör sällan dagsaktuella saker.

Alltså enkla tunna häften:

1. Novellen En sommarepisod

2. En samling dikter (mest från hans sena period, typ samlingen Svartkonsten: Krossade illusioner

3. En samling aforismer: Oåtkomligast av allt är vanedumheten

De återfinns på mkt välsorterade folkbibliotek....

Kul att du länkar. En skrivelse ang. Hanssons grav är på G.

10:13 fm  
Anonymous Anonym said...

Utmärkt idé. Gör årsdagen av Hanssons födelse (inte av hans död) till en årligen återkommande manifestation för frihet i tanke och attityd.

8:40 em  
Blogger Peter Björkman said...

Bra idé!

10:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home